Reklama

Latem poznaj siłę koktajli!

Jedz warzywa i owoce, bo to zdrowe i urocze! Chcesz być zdrowy jak ryba, jedz codziennie warzywa! Jedz owoce, jedz warzywa, a będziesz w energii pływał – tylko niektóre z powiedzeń zachwalających właściwości warzyw i owoców. Dziś o ich doskonałych cechach zdrowotnych nie trzeba nikogo przekonywać. Mnogość sposobów przygotowywania warzyw i owoców może niejednego wprawić w osłupienie. To właśnie pośród tych możliwości znajduje się orzeźwiające danie, które doskonale sprawdzi się właśnie teraz, w okresie letnim!

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, by dzienna dawka spożywanych warzyw i owoców oscylowała wokół min. 400 g. Dla jednych są to dane standardowe, inni zaś na samą myśl o warzywach wzdrygają się z niezadowoleniem. Zarówno dla osób, które bez tych zdrowych przysmaków nie wyobrażają sobie dnia, a także dla tych, którzy na widok sałaty czy rukoli z niezadowoleniem przewracają oczami stworzono koktajle i smoothie!

Koktajl może być owocowy, z dodatkiem warzyw lub też całkowicie warzywny. Największą popularnością cieszą się jednak te owoce. Najczęściej łączone są one z jogurtem, sokiem, wodą czy też z mlekiem. Przypominamy, aby stworzyć koktajl, wszystkie składniki blendujemy po to, by powstał gęsty i aksamitny napój. Zielone koktajle, zyskujące ostatnio coraz bardziej na popularności natomiast różnią się tym od owocowych, że ich dodatek to zielone liście m.in. szpinaku czy też jarmużu. Równie pyszne i również zdrowe!

Źródło zdrowych substancji
Osoby dbające o sylwetkę doskonale zdają sobie sprawę jak istnym elementem diety jest błonnik. To właśnie on zapobiega zaparciom, wspomaga pozbywanie się z organizmu toksyn jak również obniża cholesterol. W tym wypadku warto postawić na owoce i warzywa, które z natury bogate są w błonnik. Dzięki koktajlom organizm otrzymuje pożywną dawkę tej zdrowej substancji a dodatkowo, na długi czas czujemy się najedzeni i pełni energii.

Przeciwutleniacze, znane jako antyoksydanty to w pełni naturalne substancje chroniące komórki organizmu. Jakie mają działanie? Otóż, spowalniają procesy starzenia oraz zapobiegają występowaniu wielu chorób np. stresu oksydacyjnego. I znowu, najwięcej tych drogocennych substancji znajduje się w owocach i warzywach. W przygotowywanym koktajlu umieścić można niezliczoną ich liczbę w różnych konfiguracjach. Doskonale sprawdzają się m.in. owoce granatu, maliny, truskawki, jabłka oraz jagody. Do przygotowywanego dania warto także dodać imbir, który stoi na piedestale produktów bogatych w antyoksydanty.

Po takiej dawce w pełni naturalnych słodkości mija ochota na pełne tłuszczu, białego cukru i pustych kalorii słodycze. Z bardzo dobrych właściwości koktajli, zdają sobie sprawę laureaci Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego „Doceń polskie”. Takie firmy jak: Piwniczanka Spółdzielnia Pracy, OSM w Piaskach oraz OLEJOWY RAJ proponują pożywne i zdrowe koktajle, które oprócz posiadania w swym składzie wielu zdrowych substancji, doskonale sprawdzą się jako orzeźwiające, letnie dania.

Przepisy na przepyszne koktajle proponowane przez laureatów programu „Doceń polskie”

Koktajl szpinakowy

Składniki
 - 2 szklanki świeżego szpinaku
 - 1 banan
 - 1 jabłko
 - 1 pomarańcza
 -  woda Piwniczanka firmy Piwniczanka Spółdzielnia Pracy (certyfikat „Doceń polskie” i tytuł TOP PRODUKT)
Przygotowanie:
Myjemy szpinak, obieramy jabłko, banana oraz pomarańczę. Z jabłka oraz pomarańczy usuwamy pestki. Wszystkie owoce kroimy w kostkę i wkładamy razem ze szpinakiem do blendera. Następnie dodajemy wodę Piwniczankę, blendujemy aż do uzyskania gładkiego koktajlu.

Mleczny koktajl malinowy z mlekiem naturalnym 2,0% OSM w Piaskach

Składniki
- 2 szklanki Mleka naturalnego 2,0% Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Piaskach (certyfikat „Doceń polskie” i tytuł TOP PRODUKT)
- 1 szklanka malin
- 2 łyżki cukru pudru lub cukru waniliowego

Przygotowanie
Maliny dokładnie płuczemy pod zimną wodą i pozostawiamy do wyschnięcia. Następnie owoce, mleko i cukier dokładnie miksujemy w blenderze aż do uzyskania jednolitej, gładkiej konsystencji. Napój przelewamy do szklanek, a następnie umieszczamy na pół godziny w lodówce do schłodzenia. Po wyjęciu z lodówki, przed podaniem, gotowy koktajl możemy jeszcze udekorować świeżymi malinami lub bitą śmietaną.

Koktajl na dzień dobry „Borówkowa moc”

Składniki
 - 1 porcja kefiru 0% (można użyć także jogurtu lub mleka)
- 1 łyżka siemienia lnianego
 - 1 łyżeczka miodu
- 1 łyżka Oleju lnianego OLEJOWY RAJ tłoczonego na zimno niefiltrowanego firmy Kamila Zubrycka OLEJOWY RAJ (certyfikat „Doceń polskie” i tytuł TOP PRODUKT)
- ok. 140 g borówki amerykańskiej lub innych sezonowych owoców

Przygotowanie
W naczyniu umieszczamy kefir (wg diety dr Budwig olej lniany najlepiej jest łączyć z nabiałem 0%), olej lniany oraz łyżeczkę miodu. Wszystko dokładnie miksujemy, następnie dodajemy siemię lniane i borówki i miksujemy wg uznania. Do gotowego koktajlu można dodać także płatki owsiane, to zwiększy jego kaloryczność.



Tekst: Magdalena Matusik /Adventure Media
Zdjęcia: program „Doceń polskie”

Skomentuj

Upewnij się, że wymagane pola oznaczone gwiazdką (*) zostały wypełnione. Kod HTML nie jest dozwolony.

Banner 468 x 60 px